piątek, 6 listopada 2020

CollectA - Amonit Pleuroceas 88902

Nowość 2020 firmy CollectA - Amonit Pleuroceas 88902 (Pleuroceras Ammonite), czyli figurka wymarłego głowonoga.

Dziś post będzie trochę edukacyjny - mam nadzieję, że ciekawy :)

Amonity żyły w wodach ziemskich bardzo dawno temu, pojawiły się na długo przed dinozaurami, a wymarły prawie razem z nimi. Obecnie nie ma zwierzęcia takiego jak one, ale upraszczając można powiedzieć, że były to takie kałamarnice z muszlami ;)

Najczęściej miały symetryczną płaskospiralnie skręconą muszę, jak pokazywana dziś figurka, która jest bardzo realistycznie wyrzeźbiona. Jest też całkiem duża - średnica muszli to około 6 cm, a razem z ramionami to około 11 cm. Nie spodziewałam się, że będzie taka duża, a trzymanie w ręku takiego stwora to całkiem ciekawe przeżycie :D

Wszystkie amonity były mięsożercami, żywiły się pływającymi wolno bezkręgowcami, także planktonem. Natomiast one były pożywieniem na przykład dla morskich gadów takich jak pliozaury i ichtiozaury (których to figurki także możecie znaleźć w ofercie firmy CollectA). Otwór gębowy u amonitowatych znajdował się centralnie pomiędzy dziesięcioma ramionami.


Nie wiem, czy ktoś z Was podziela moją pasję do skamieniałości. Zbieram je od najmłodszych lat, co ma pewnie związek z tym, że w przeciwieństwie do innych kolekcjonerskich rzeczy, mogłam je mieć za darmo. Mieszkam na terenie Wyżyny Krakowsko-Częstochowskiej (a właściwie Częstochowsko-Wieluńskiej) i wystarczyło, że wyszłam z domu i już mogłam polować na okazy do mojej kolekcji :)

Obecnie większość terenów "skamieniałościowo-nośnych" w moim mieście jest już zalanych betonem lub zabrukowanych kostką, ale nadal można znaleźć skamieniałe muszle, gdy się człowiek dobrze przypatrzy. W swojej kolekcji mam setki okazów od kilkunastu milimetrowych do całkiem sporych, a stado ciągle się powiększa.

Największe znane skamieniałości amonitów mają ponad 2 metry średnicy, wiec okazy wielkości źrebaka kiedyś na pewno żyły na Ziemi.
Na zdjęciu CollectA amonit oraz źrebię quarter horse.

Największy okaz w mojej kolekcji też jest całkiem spory, bo ma około 17 cm średnicy. Z chęcią przygarnęłabym i większe, ale po pierwsze jeszcze takiego nie znalazłam, a po drugie - gdzie ja to będę trzymać? xD

Jakbyście byli zainteresowani szukaniem amonitów, to można je znaleźć w Polsce na następujących terenach (źródło Wikipedia.pl):
"W Polsce można je znaleźć m.in.: w skałach mezozoicznych Tatr (np. w skałach pod Ciemniakiem), w dewońskich utworach Gór Świętokrzyskich oraz w skałach mezozoicznych ich osłony, w skałach jurajskich Wyżyny Krakowsko-Częstochowskiej, a także w skałach kredowych Wyżyny Miechowskiej, w dolinie Wisły między Annopolem a Puławami, na Roztoczu i Wyżynie Lubelskiej. Goniatyty i klymenie pojawiają się również w Sudetach w skałach dewońskich okolic Nowej Rudy."
link: https://pl.wikipedia.org/wiki/Amonity

Pozdrawiam i obiecuję, że w następnym wpisie będzie o konikach ;)

4 komentarze:

  1. Trochę creepy ten stwór ;O Mogłabyś może opisać ogierka Marwari z collecty? :)

    OdpowiedzUsuń
  2. Wow, ciekawe zainteresowanie. Ja sama interesuję się kosmosem, ale wizja zbierania skamieniałości jest bardziej realne niż zwiedzanie kosmosu 😂.
    Sama figurka jest też bardzo ciekawa i kolejny raz nie zawiodłam się na Colleccie :). Jak dla mnie jest to jedna z najlepszych firm produkująca figurki.
    Pozdrawiam!

    OdpowiedzUsuń
  3. Bardzo ciekawy post! A kolekcję skamieniałości masz chyba równie pokaźną co koników :D

    OdpowiedzUsuń
  4. Ten stwór jest bardzo ciekawy ;). Twoja kolekcja skamieniałości jest na prawdę okazała. Ja też zbieram kamienie z odbitymi muszelkami, paprociami, a nawet mam z zębem! Zbieranie takich rzeczy jest bardzo fascynujące :).
    Pozdrawiam Katarzyna ze Stajni Pegaz :)

    OdpowiedzUsuń

Dziękuję, że zdecydowaliście się coś tutaj skrobnąć :)